سه شنبه صبح ها قبل از صرف صبحانه یک مقــــاله رایگان در مورد مدیریت ارتباط با مشتری در ایمیـــل خود دریافت کنید

ایمیل شما با موفقیت درج گردید. جهت تایید عضویت به ایمیل خود مراجعه فرمایید
همه چیز عالی بود، فقط ای کاش CRM داشتیم... (1395/10/13)

پیش از استفاده از CRM...

سال پیش با یکی از شرکت های فعال در زمینه فروش در مورد سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان جلسه داشتیم. علی رغم مزایا و شرایط فوق العاده مناسب و منطقی استفاده از نرم افزار CRM که هرکسی را مجاب به استفاده می کند، به دلیل پایداری و اصرار در استفاده از سیستم های سنتی و پارادایم های قدیمی موافقت نکردند تا آن را تست کنند. از آن ملاقات چند ماهی گذشت تا اینکه مدتی بعد از همان مجموعه تماسی داشتیم که این بار تقاضای جلسه ی جدیدی را داشتند.

"اما رنگ و بوی این جلسه تفاوت داشت"

در ابتدا در مورد کسب و کارشان صحبت کردیم و متناسب با نوع کسب و کار و تعداد اعضای تیم فروششان مدلی برای استفاده به آن ها پیشنهاد کردیم. همه توضیحات لازم را از فرآیند قیف فروش و سه برابر شدن میزان درآمد تا تاثیر CRM بر وفادار سازی مشتریان و هم چنین انگیزه بخشی کارمندان...از رایانش ابری تا شاخص کلیدی عملکرد(KPI) و نرخ بازگشت سرمایه(ROI) و از دقت و سرعت و البته سادگی را بازگو کردیم و سعی کردیم آن ها را با منطق به واقعیت آگاه کنیم تا حس کنند سیستم CRM دوست خوبی برای آنهاست...

بعد از اینکه به تعامل سازنده ای باهم رسیدیم، دلیل درخواست مجدد را پرسیدم و متوجه شدم احساس نیاز آن ها به استفاده از نرم افزار CRM شنیدن جمله ای درست در زمانی درست بوده است.

و اما ماجرا چه بود؟؟؟

در نمایشگاه الکامپ همان سال شرکت مذکور در نمایشگاه حضور پیدا کرده بود و محصولات جدیدشان با استقبال خوب مخاطبین رو به رو شده بود. بخش باشگاه مشتریان در هنگام پرزنت محصولات و جمع آوری اطلاعات کاربران خیلی خوب عمل کرده بود و تمامی اطلاعات تماس مشتریان و داده های ضروری را درون یک فایل اکسل ذخیره کرده بودند که گویا تعداد آن ها عدد قابل توجهی بوده است.

"اما به دلیل فراموشی در ذخیره اطلاعات وارد شده همه اطلاعات آن ها

از دست رفته بود"

درست در همین هنگام یکی از کارشناسان فروش که قبلا با نرم افزار CRM کار کرده بود و اطلاعات و تسلط مناسبی بر عملکرد آن داشت می گوید :

همه چیز عالی بود،
فقط ای کاش CRM
داشتیم...

این جمله درست که در زمان درست از زبان یک کارشناس فروش خبره بیان شد دلیلی شده بود تا مدیریت مجموعه در نگاه خود به مفاهیم مربوط به مدیریت ارتباط با مشتریان تجدید نظر کند و با توجه به پیگیری بعدی ما درخواست جلسه مجدد دادند و با اشتیاق فراوان در CRM ما ثبت نام کردند و پس از اینکه یک ماه رایگان از آن استفاده کردند و بسیار راضی بودند، اشتراکشان را تمدید کردند...

 
پس از استفاده از CRM...

امسال زمانی که به نمایشگاه الکامپ رفتم، سری به غرفه ی همان شرکت زدم. همه چیز بسیار خوب پیش میرفت. باشگاه مشتریان آن ها فعالانه در حال پرزنت مخاطبین و دریافت اطلاعات تماس بودند و سرشان خیلی شلوغ بود که البته این مساله خیلی طبیعی بود.... آن ها از نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان استفاده کرده بودند و کم تر از این حد وفاداری و استقبال انتظار نمی رفت.

در حال لذت بردن از سیستم کاری این مجموعه منظم و توسعه یافته بودم که مدیر عامل شرکت را مرا دید و پر از انرژی به سمت من آمد و به داخل غرفه دعوتم کرد.

بعد از کمی خوش و بش از او درباره CRM و اینکه چه تاثیری بر کارش داشته پرسیدم.

تعبیر کوتاه و ساده اش مرا خوشحال کرد. او گفت :

*CRM همه امید ماست*

و سپس در مورد مزایای نمایشگاهی استفاده از سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان صحبت کرد.

او به این باور رسیده بود که با نرم افزار CRM  در تبلیغاتش بسیار موفق تر بوده و افرادی که از غرفه و محصولاتش بازدید می کنند راحت تر و سریع تر و دقیق تر پرزنت می شود . اطلاعات تماس آن ها در فضای ابری به صورت امن ذخیره می شود و دیگر نگران گم شدن و از بین رفتن اطلاعاتش نیست. سازمان دهی اطلاعات مشتریان و تماس با مخاطبین مشتاق و منتظری که بعد از پایان نمایشگاه حاصل می شود برای او اهمیت ویژه و خاصی پیدا کرده بود.حس خوبی که مخاطبین از اینکه در چه روز و چه ساعت و چه شرایطی با آن ها تعامل کرده اند به او و کارمندانش نیز منتقل شده بود.(اتفاقی که سال قبل به دلیل از بین رفتن اطلاعات نیفتاده بود و مخاطبین را در انتظاری بی پایان نگه داشت).

او هم چنین خوشحال بود از اینکه می تواند بدون حضور فیزیکی شرایط را کنترل کند و در جریان گزارشات قرار بگیرد؛ آن هم در هر جا و با هر وسیله هوشمندی(لپ تاپ، تلبت، موبایل)

صدور پیش فاکتور های آنی به آن ها این فرصت را داده بود تا فروش سریع بهتری داشته باشند و این مساله به درآمد زایی آن ها بسیار کمک کرده بود.

هم چنین با ادغام این نرم افزار با ایمیل مارکتینگ و ارسال خبرنامه ها و ایمیل های ماهیانه و پیشنهادات جدید به مشتریان موجود و سرنخ های تازه به دست آمده روند افزایش مشترکین و بالطبع رشد درآمد بسیار خوبی داشتند.

از فیدبک نمایشگاه ها نیز توانسته بودند ROI(بازگشت سرمایه) را محاسبه کنند و نقاط ضعف و قوت خود را بشناسند و بتوانند پیش بینی های درستی برای نمایشگاه های بعدی داشته باشند.


آن ها به موفقیت و شرایط خوبی دست پیدا کردند چون معتقد بودند :

با استفاده از CRM بیشتر میفروشند

شما چطور؟

آماده فروش بیشتر هستید؟

 یک ماه رایگان از دیدار استفاده کنید

خوشحال خواهیم شد نظر شما را در مورد این مقاله دیدار بدانیم

مقالات مرتبط